diriku..

My photo
isteri kepada seorang pelaut, Mohd Sabirin Mohd Noor... ibu kepada Allahyarham Muhammad Safiy Naqiuddin Mohd Sabirin... tapi QQ dah aman di syurga... Allah lebih sayangkn dia.. m'jadi pengurus rumahtngga sepenuh masa... tempat peberet kat umah, dapur comel....

Wednesday, April 20, 2011

kebun mak kebunku juga... ekeke...


Assalamualaikum

berbudi pada tanah.... bestkan bile dapat petik dan tuai hasil tanaman sendiri... kalau ade rezeki lebih bole bagi2 kat jiran2... same2 rase rezeki Allah... tapi gambo ni semua amik kat kebun sayur mak.. ekeke...

capsicum comel @ lada benggala @ lada kambing

pokok pandan

daun kunyit dan cekur


kacang botol @ caper

kailan



pokok labu

lada montok putih

cili padi montok

lempoyang

pokok nangka

pokok nenas

pokok ubat ape ntah namenye

pokok ubi

pucuk keledek

pucuk ubi

ulam raja

sekawan kobis

serai

terong setiawangsa

tomatoman

ubi kemili @ kentang jembot

banyak lagi tau yang lom amik gambo.... nnt da amik gambonye saye tepek kat sini yek... ekeke... till then... Wassalam..

'aku khilaf' Ampunkan hambaMu ini Ya Allah..

Assalamualaikum

lame x de entry baru kan... saya sudah boleh menerima kenyataan tommy mungkin x kan balik lagi ke rumah.. baru2 ni, lepas tommy tinggalkan umah da 2 kali mak n abah kebumikan kucing liar yang meninggal kat umah.. saya terus terfikir mungkin Allah nak bagi petunjuk yang tommy x kan balik lagi kan... sekarang pon kami da decide x bela kucing lagi kot... memadailah jaga kucing2 liar yang banyak gile kat umah mak tu... cam biase tak sampai 3 bulan mesti ade jek 'anak buah' yang lahir.... ekeke... pastu mcm biase la kene besihkan darah2 dia... da sediakan tempat pon bukan dia nk beranak kat situ... nak jugak menyelit bawah katil... pastu bawak anak turun naik syiling umah... abah pon jenuhla panjat sbb kadang2 ade anak dorang yang tesepit... kekeke... macam2 ragam.. tapi kan dorang ni x mo dipegang... kite ajak bual2 bole la.. tapi bile nk pegang mencecet lari semuanye.. hmmmm.. xpe la kat mane pon tommy tu moga Allah lindungi dia..

Tuesday, April 12, 2011

Assalamualaikum

mood kesedihan melanda diriku.....

uwaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tommy dhemok ilang.... mane ntah.. da merata carik. sampai demam ni ha.. cian dia, ntah makan ke x gaknye... tommy tu da la x le salah makan, nnt dia cirit birit.. sesape yang jumpe dia tolong bg makan priskis yek kat dia.. pastu bg dia minum air masak tau... nnt dia cakit perot...
kalau nak bela x pe, tapi elok2 yek... tapi kalau ade sesape jumpe dia da meninggal tolong kebumikan dia elok2 ye... Allah saja yang dapat balas jasa anda semua... hukhukhuk.... x le cite lagi... cedey....

ni la tommy dhemok tu...

Friday, April 8, 2011

4th wedding anniversary

Assalamualaikum

Alhamdulillah hari ni genap 4 tahun usia pernikahan kami. buat suamiku tata doakan semoga rumahtangga kita sentiasa dilimpahi rahmat Allah. moga rumahtangga kita sentiasa ceria dan same2 kita harungi dugaan.. semoga Allah kurniakan cahaya mata yang soleh dan solehah kepada kita. terima kasih atas segalanya. tata cayang babang sangat2... 

kucupan suami tercinta...

Monday, April 4, 2011

Laksa Johor

Assalamualaikum

salam sejahtera untuk semua... errmmm hari ahad... same je mcm hari2 yang lain... kalo keje mesti ahd ni hari yang best untuk titon....... harini mmg dah set x mo masak lunch. teringin nak mkn ayam penyet... tuptup tengo arni x bukak plk... frust nonggeng.. barang2 mmg semua keras kebatun la nk msk... pastu perut da lapo.. ape lagi mkn megi jek la paling cepat...  petang2 sikit nampak era buat laksa johor.. fuhhh stlh mengambil resepinye.. pukul 3 lebih pegi paso beli barang... he3... kat paso jalan laju2.. ramainye orang arini.. ayik kene langgor jek la.. kecik sangt kot ( huh perasan.. pdhal da gemok )... dan akhirnye... terhasil la.... laksa johor hasil pembelajaranku kat YM arini... tenkiu cekgu era.......


Bahan-bahannye :

6 ekor ikan kembung (rebus n amik isinye.. ditumbuk)
laksa - rebus la ye
bunga kantan, daun kesum (hiris halus)
asam keping
santan (sebiji kelapa)
2 sudu cili kisar
2 batang serai - dititik
garam

Bahan tumbuk :

6 biji bawang kecil
3 ulas bawang putih
halia, lengkuas (besar ibu jari)
kunyit (1/2 inci)


Bahan untuk sambal belacan :

cili merah, belacan, garam, gula - tumbuk sampai lumat


Cara-caranya :

1. Masukkan isi ikan yang dah tumbuk tadi, bahan tumbuk, cili kisar, air rebusan ikan dan santan...
2. Biar sampai menggelegak, masukkan asam keping. pastu masukkan serai, daun kesum dan bunga kantan.
3. Letak garam.. pastu da siap bole mkn dengan ulam daun kesum, taugeh, timun dan limau kasturi @ limau sambal....

Friday, April 1, 2011

Sup Merah Gearbox

selalu sup tulang ni beli kat bazar ramadhan jek, kalau x pon kat restoran mamak tu... mahal la... last2 try masak sendiri. lagi berbaloi2... he3...  puas hati sangat2... x sedap pon air tangan kite sendirik... try n error jek la..


Bahan2 nye :

1 kg tulang gearbox kambing
2 sudu besar rempah sup
2 sudu besar tomato puri
2 inci kayu manis
1 kuntum bunga cengkih
1 sudu besar serbuk lada
1 sudu kecil serbuk lada hitam
minyak untuk menumis
garam dan gula
daun sup dan bawang goreng

Bahan tumbuk :

2 ulas bawang putih
2 ulas bawang merah
2 inci halia


Cara-caranya :

1. Rebus tulang dengan garam+halia sampai empuk.
2. Tumis bahan tumbuk, kayu manis, serbuk lada, lada hitam dan rempah sup sampai garing. Pastu masukkan tomato puri, garam dan gula.
3. Masukkan bahan tumis ke dalam rebusan tulang.. kalau pekat tambah air yek... pastu hias ngan daun sup dan bawang goreng. (masukkn sikit daun sup masa reneh kuah)....
Boleh mkn ngan nasi @ roti...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget