diriku..

My photo
isteri kepada seorang pelaut, Mohd Sabirin Mohd Noor... ibu kepada Allahyarham Muhammad Safiy Naqiuddin Mohd Sabirin... tapi QQ dah aman di syurga... Allah lebih sayangkn dia.. m'jadi pengurus rumahtngga sepenuh masa... tempat peberet kat umah, dapur comel....

Thursday, December 29, 2011

LAKSA JOHOR


Bahan untuk kuah :

1 kg ikan kembung } direbus, ambil isi dan blend - stok simpan
200 gram udang }

400 ml santan pekat - dicampur dengan stok udang/ikan

1 biji bawang besar }
3 batang serai }
3 cm halia }
3 ulas bawang putih } dikisar halus dan dicampur dgn 5 @ 6 sudu cili kisar
2 cm lengkuas }

3 @ 4 sudu kerisik } digaul
3 sudu rempah kari ikan }

Asam keping, minyak, garam dan gula.

Tumis bahan kisar dengan sedikit minyak sehingga pecah minyak. Masukkan kerisek dan rempah kari yang telah digaul. kacau rata. Masukkan asam keping, isi ikan dan udang yang telah diblend tadi. Kacau lagi. Masukkan santan yang telah dicampur dengan stok ikan dan udang tadi. Kacau sampai mendidih. Perasaka dengan garam dan gula.

1 kotak spagethi direbus. Tambah sedikit minyak dan garam. Toskan.

Bahan ulaman :

Taugeh, kacang panjang, daun kesum, daun selasih, limau sambal, timun bawang.
Sambal belacan (lada merah, belacan, gula)

Selamat mencuba.

* terima kasih buat Puan Noraini Ismail kerana sudi berkongsi resepi.

Tuesday, December 27, 2011

ASAM PEDAS TETEL



Bahan-bahan :

1 kg daging tetel - rebus sampai lembut
3 batang serai - dititik
2 kuntum bunga kantan
segenggam daun kesum
1 biji tomato - belah 4
2 keping asam keping
air asam jawa secukupnya
semangkuk cili kisar
garam
minyak untuk menumis


Bahan tumbuk

1 biji bawang besar
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
sedikit lengkuas


Cara-caranya :

1. Panaskan minyak n tumis bahan tumbuk, serai dan cili kering hingga pecah minyak.
2. Masukkan daging tetel n tambahkan air secukupnya. 
3. Masukkan air asam jawa dan asam keping. 
4. Masukkan bunga kantan dan daun kesum. Biar menggelegak.
5. Masukkan tomato n tambah garam.
6. Kalau suka tambahkan sedikit lada hitam. Da siap....


* rujukan : MAJALAH RASA edisi 124 ( November 2011)

Friday, December 23, 2011

HARI TERAKHIR DI BUMI TERENGGANU

Assalamualaikum...

Sekarang jam 04:24 pagi waktu mesia...  saya masih sibuk mengemas... dapur dah settle. baju da settle. tinggal nk nyapu n ngemop jek.... jap2 lagi la... nak luruskan tulang belakang jap....

Ya Allah.. pantas sungguh masa berlalu. hampir 6 bulan kami bermastautin di bumi terengganu. Macam2 pengalaman suka duka sepanjang berada di sini. Yang pastinya, babang telah mencurahkan segala penat lelah demi masa depan kami. Tidak terbalas jasanya memerah otak demi sesuap nasi dan rezeki halal untuk kami. Terima kasih sayang... 

Menitis air mata bila mengenangkan jam2 terakhir berada di rumah sewa ni. lebih2 lagi nak tinggalkan 'baby' kesayangan kami. Belum puas nak bermanja... rasa nak bawak balik jek.. tapi memandangkan perjalanan yang jauh kami terpaksa meninggalkan mereka meneruskan perjuangan hidup sbg 'survival' di bumi Allah di sini. Ya Allah jangan lah engkau putuskan rezeki untuk mereka2 yg sangan comel dan manja ini... 

Syukur Alhamdulillah bakal penyewa seterusnya sanggup nak pelihara mereka. semoga 'baby' x nakal2 dengan tuan baru. Yang pasti kami akan merindui mereka... 

Insya Allah satu hari nanti kami akan datang lagi. harap2 masa tu nanti 'baby' masih kenal dengan kami. Ya hidup mesti diteruskan.. Terima kasih Ya Allah kerana beri kesempatan pada kami untuk bermanja dengan mereka.


BUBU
                                                                               


MEYONG



TETEH

1st day adoption

* yang ekor pintal tu BUNTAT.... dia da mati pada hari ke 3 diangkat. sebab kene langgar lari. hukhukhuk...

Buat BUBU semoga selamat melahirkan baby yang comel2... x sempat nak tunggu dia besalin. hukhukhuk...

Buat MEYONG jangan nakal2.... jangan gigit TETEH.... jaga BUBU n adik2 ye...

Buat TETEH semoga cepat sembuh.... lps ni mkn banyak2 tau... cian da kurus dah...

Maaf andainya entry ni buat anda menyampah. tapi inilah sisi peribadi saya yang sangat sayangkan KUCING. 

Akhir sekali terima kasih buat semua warga terengganu yang menerima kedatangan kami. buat kawan2 seperjuangan, semoga semuanya berjaya dengan cemerlang, Insya Allah. Terima kasih buat kak Nor.. jiran yang sangat baik hati... selalu anta makanan untuk kami... lps ni mesti rindu nk makan makanan terengganu. kene masak sendiri la lps ni.. huhuhu.... terima kasih buat kawan2 isteri yg menemani suami semasa kat sini... ma, yan, nurul... akan kuabadikan kenangan itu...



Ok lah, nak sambung mengemas... semoga bertemu di lain masa. Semoga perjuangan kami diberkati Allah.

Wassalam.

Monday, December 19, 2011

waduhhhhhhhh...........

Assalamualaikum


Ya Allah da tinggal 13 hari je sebelum kita melangkah ke tahun baru 2013M... tahun 1432H dah 22 hari berlalu.... semoga apa yang kita azamkan dah 90% tercapai, Insya Allah.


okeh... x mo cite pasal azam yek, nnt x de entry tahun baru plk..... ekekekekeke.....


sementara ade mase lagi ni, saya nak cuba habiskan entry pasal resepi2 n masakan saya sepanjang tahun ni.... tp yg ingt je la ek.... yang x ingt kite repeat tahun depan...


so..... jgn la boring n meluat kalau hari2 ade entry lauk pauk yg x seberapa dr saya yek..... niat di hati cuma nak berkongsi resepi bukan utk menunjuk2... rezeki tu semua dari Allah... mudah mudahan bermanfaat untuk kita semua, Insya Allah...


ok selamat menjamu mata di catatan seterusnya.... wassalam....











Wednesday, December 14, 2011

PATIN MASAK TEMPOYAK

Assalamualaikum. lamenye nak update belog picisan ni kan.... x pe la, update sikit2 eh... sbnrnye bnyk resepi2 yg baru try selama duk ganu ni... ni pon tinggal x sampai 2 minggu pon kami jadik penduduk terengganu. next week da nak balik johor... n next week jugak babang nak final exam... semoga segalanya dipermudahkan oleh Allah.

ok lah, berbalik pada entry harini... sbnrnye dah beberapa hari x masak sebab beras da nk habis. babang kata x yah beli lagi. sementara ada kat sini lagi, hari2 terakhir ni kalau bole nak makan mknn terengganu puas2... ehehehe... mek ikut jah.... saki baki beras tu memang simpan tuk harini... ade sepot jek... cukupla utk mkn tengahari tadi... ha tu yg makan ngn ikn patin masak tempoyak tu.. tapi babang je la mkn. mek ta mkn telur goreng jah... x reti mkn lagi, masak je reti setakat ni... ok jom jamu mata... sesape nk try bole la... ehehehe...


tempoyak ikan patin


Bahan2  nye :

1 ekor ikan patin 
1 mangkuk tempoyak
1 inci kunyit hidup
sedikit  halia dan lengkuas (buat rase2 je)
15 biji cili api merah
3 kumtum bunga kantan
1 ikat daun kesum
1 helai daun kunyit
Gula sikit
Air secukupnya

Cara2 nye :

1. Bersihkan ikan dan perap dgn tepung+air sekejap. 
2. Tumbuk cili api, kunyit, halia, lengkuas sampai lumat dan gaulkan dengan tempoyak tadi.
3. Didihkan air dalam periuk. Agak2 la yek, jgn bnyk sgt... bila da didih masukkan tempoyak yg da gaul dgn bahan tumbuk tadi. Biarkan menggelegak, masukkan daun kesum, bunga kantan, daun kunyit dan gula sikit. 
4. Bila kuah tu da sebati dgn bahan2 tadi, masukkan ikan yg dah dibersihkan. perlahankan api... tunggu mendidih kejap. jgn godeh2 sgt nnt ikan tu hancur...
Ok da siap... selamat mengetest....

* resepi asal dr puan maiza... maap cikgu, ank murid derhaka... pepandai ubah resepi... hikhikhik..

Saturday, August 27, 2011

Jejak Rumah Manis

Assalamualaikum. Alhamdulillah selesai sahur untuk hari ke 27 Ramadhan. Alhamdulillah syukur Ya Allah kerana mempermudahkan perjalan kami dari kuala terengganu ke johor bahru.... (smlm drive 10 jam jekkkkk... sebelum2 ni 12 jammmm sebb asyik benti makan.. ekeke)

Semalam (26/8/2011) tepat kul 7 pagi kami bertolak dari umah sewa kat kuala terengganu menuju ke rumah comel yang amat manis ini.. Alhamdulillah cuaca redup sepanjang perjalanan ke JB. perjalanan lancar sangat2 walaupon terdapat sedikit lori2 dan treller2 panjang kat jalan.. (gaknye nk abiskan trip sbl cuti raye).... x pe la kita sama2 bayar roadtax kan... ape yang kita boleh buat ialah sama2 berhemah di jalan raya. syukur x de perkara yang tidak diingini berlaku sepanjang jalan. ade jugak yang bawak kete macam kene kejo dinasour.... ekekeke....

X tau la nape semalam drive x berapa balance badan ni... rase cramp mencengkam2 kat pewot. x de la sakit pewot pon... tapi gagah jugak drive bile tengok babang da ngantuk... ehehehe... seb baik pagi2 tu mata dia segar... bole amik shift pagi.... huahahaha.... Alhamdulillah berjaya juga kitorang sampai umah dengan selamatnya. mungkin berkat berpuasa dan berkat Ramadhan kan. dan juga berkat mereka2 yang mendoakan perjalanan kami. dalam perjalanan di bumi johor hujan agak renyai.. tapi mase tu da nak sampai umah, so x la risau sangat.. cuma ade satu kawasan tu jek ujan agak lebat... kesian tengok adik2 yang menunggang motor tu melawan arus hujan yang tajam tu... tiba2 begenang jek air mata ni tengok dorang... rase kesian sangat2.. ye lah dulu abang ngan adik2 aku pon camtu jugak. terasa keperitan yang dorang lalui..... uwaaaaaaaaa........

 oklah..... tamo cite cedey lagi yekkkkk.... semalam sampai jek jb terus g bazar ramadhan perling.. wauu meriah yang amat....  mula2 kene tawaf dulu.... ekekeke.... 2 kali tawaf tau..... kali ke 3 baru beli... baik2 mase drive x rase lapo terus membuak2 perasaan nak makan tu.... macam2 nak dibeli... ehehehe.... ha yang bestnyeeeee ayam kukus tempayan tu kat sini RM16 aje ok.... kat ganu RM20 ke atas yek.... hohoho.... 

yang bestnye babang siap perli tuuuuuu.... dia kata ha da bole rase perasaan orang kapal yang baru sign off kan.... huhuhu... time tu jugak mate ni begenang... aku yang baru 2 bulan dok negeri orang da menggelabah.... cian dia kat kapal 6 bulan.... uwaaaaaaaaaaa......

antara rembatan kami.......


hahaha..... meriah kan... 


sup merak gearbox
haaaaaaaaaaaaa...... meriah kan... makan 2 orang jek tu.... untuk sahur sekali ok.... memang x larat la nak masak... ade murtabak TOMOK.... nasi lemak kukus ngan ayam berempah yang sangat sedappppp.... , sipot sodot... paru sambal.... sup merah gearbox dan yang penting AIR KATHIRA..... ekekekeke..... Alhamdulillah rezeki berbuka kat umah sendirik... 

ha sempat gak g beli lemang kat kijal.... ehehehe.... seb baik dorang da siap bako....

4 batang RM10 sahaja

lemang ni memang sangat sedap... lemak berkrimmmmmm..... sape lalu kijal, kemaman tu mesti cuba yek...... ok lah.... nanti2 kite sambung cite lagi ek... mau beradu sebentar... merehatkan kaki yang agak kejang ini.... till then.... Wassalam.


* Al-Fatihah untuk arwah anak ibu dan babah (Muhammad Safiy Naqiuddin bin Mohd Sabirin) selamat hari lahir yang ke 2. doa kami semoga QQ bahagia di alam sana. kami rindu QQ. mudah2 mudahan kita dapat bertemu di akhirat nanti, Insya Allah.

Monday, August 8, 2011

Ramadhan ke 7

Assalamualaikum. Alhamdulillah selesai sahur utk hari ke 8. harap2 dapat la bgn sahur sampai hari terakhir nanti. pagi2 minum kopi... ekekeke...

Semalam berbuka ringkas dgn kurma kuih cara berlauk, sagu gula melaka ngan air bandung cincau...






Lepas solat maghrib baru santap nasi. Alhamdulillah dapat jugak buatkan kari tetel permintaan babang. temenung jugak la kat dapo tu.... ekekeke... pelik tengok tetel tu... tawakkal jek buat. jadi pon.... ehehehe... babang makan sampai pejam mate...... huahahahaha.... pastu buat sambal sotong ngan sup cendawan + bola2.... 






NAMPAK x nasik yang belah kanan tu sikit jek kan..... aku dah GEMOK..... hukhukhuk... x bole makan bnyk2... mak siap soh terai baju raye yang dia tempahkan aritu sebab takut x muat... hahahahaha... 

Harini nak masak ape ek......................... pas tido nnt mesti dapat idea nk msk kan... tapi x le tido... kang ade yang x g skoloh... huhuhu..... macam nak buat kerabu la... nnt la g paso baru fikir nak msk ape.... ehehehe.... lame x buat ayam kicap.. asyik kene perli jek sbb aritu asyik keje masak ayam kicap jek... ayooooo kadang2 org lelaki ni x paham, pening sebenarnye fikir nak masak ape hari2... tu yang last2 makan ikan goreng jek la.... ekekeke.... 

Ok lah nak gosok baju. till next entry............ Wassalam.

Sunday, August 7, 2011

Resepi Soto Ayam



Bahan-bahannya :

SUP

Seekor ayam 
3 biji bawang kecit n 3 ulas bwg putih, 1 inci halia - tumbuk
2 kiub pati ayam
1 senduk rempah sup / soto
Kayu manis n bunga lawang
Lada putih
Garam
Daun sup
Air secukupnya

Ayam dicincang kecuali bahagian yang nak disiat. Rebus ayam sekejap. Buang airnya. 
Panaskan periuk n sedikit minyak. Tumis bahan tumbuk sampai naik bau. masukkan rempah sup @ soto. Tumis lagi. masukkan air sikit. Bila dah pecah minyak masukkan ayam yang dicincang. sebatikan dengan rempah. Pastu masukkan air secukupnya dan kiub ayam. Biar mendidih lama2... Masukkan lada putih dan garam. Biarkan mendidih dengan api kecit untuk mendapatkan kuah soto yang sedap (kononnye)... bila da siap masukkan daun sup.


BEGEDIL



8 biji kentang
segenggam ikan bilis
2 biji bawang kecil
2 ulas bawang putih
Daun sup - hiris halus
Telur

Semua bahan digoreng dan tumbuk. (kene tumbuk terus lepas goreng sbb kalau sejuk liat).. Pastu uli bahan tumbuk dan sebatikan. letak garam sikit. pastu letak daun sup yang dihiris halus. Gentelkan bentuk bulat dan leperkan. Celup dgn telur dan gorengkan.

SAMBAL KICAP



Tumbuk @ blenderkan segenggam cili api, 7 ulas bawang putih, 2 sudu gula dan kicap + air secukupnya.

SOON
Goreng soon dlm minyak panas secukupnya.

Bahan2 tambahan :
Ayam yang direbus tadi digoreng dgn kuyit + garam pastu siat2
Bawang goreng
Taugeh
Daun sup @ daun bawang


* HIDANGKAN bersama nasi impit, bihun ataupun mi kuning.


Ramadhan 6


Assalamualaikum. Alhamdulillah dah 6 hari umat Islam berpuasa. sebenarnye entry ni nk buat malam tadi tapi tetido... ehehehe.... Alhamdulillah hari ni masak soto ayam tuk babang... harap2 lega sikit la perut dia yang sakit tu bila makan sup2 camni. dr tengahari lagi da start buat keje kat dapo... panasnya Ya Allah... gaknye kalau tuko baju 10 kali pon basah jugak... dari tengahari tadi....ini lah hasilnye... huahaha... kecoh je lebey... masaknye x seberape ..


hidangan iftar harini




Soto simple jek... Alhamdulillah rezeki harini. da lama babang nak mkn, baru ni ade kesempatan nak buat. Tapi yg x bestnye air soya tu rase klorin... huahaha... kene lagi harini.... esok minum kopi jek la... ekeke...



soto ayam x cukup bahan
bedegil yg lom goreng


sambal kicap pedas gile


da goreng... celup telur




*

*

*

*

*



Pencuci mulut   ..................................................





Bubur cha cha.... abis pusing carik nangka x dek... kalau letak nangka lagi best.... yg ni cuma letak keledek ngan buah kabung jek... tapi tupon da best.... ekekeke....  

Pagi tadi sahur makan soto jugak.... x baik membazir... ehehehe.... pastu minum air kopi.... huahaha...
Ok nak siapkan baju budak skoloh..... till next entry... wassalam.



Saturday, August 6, 2011

Ramadhan 5

Assalamualaikum. asyik lambat je ek entrynye......

wokeh tade ape nak story pon..... cumaaaaaaaaaaaa.............




ni hidangan berbuka semalam. ade kurma, sagu gula melaka, kerabu sotong, kerabu mangga n sup tulang. pastu lepas terawih babang g ngeteh makan rojak buah.. balik ngeteh makan colek... x tau yang mane satu babang salah makan... cian ceri beri arini... pastu bole pulak kami x bangun sahur pagi tadi. makin lembik la dia.... sori....... tata x sedor...... huhuhu....

tobat dah x mo la beli lagi kat bazar... semalam tu tepaksa sebab awalnye memang plan nak masak.. lepas jumaat g maiden nak beli barang tapi semuanya da abis... tu yang beli barang penting jek pastu balik singgah bazar..... air soya yang aku beli pon x le minum sbb macam da belendir.... 

x pe la.. itu pengajaran utk kami kan. pasni kene hati2 la kalo nk beli makanan kat luar....

ok, arini da 70% siap masak..... tapi cite on next entry yek..... ni nak menyudahkan ape yang x sudah lagi.... ehehehehe..... wassalam....

Friday, August 5, 2011

Ramadhan 4

Assalamualaikum. Alhamdulillah selesai sahur untuk esok hari. dah masuk hari ke 5 kita puasa tahun ni kan... Alhamdulillah... semoga kita sama2 dapat berpuasa hingga hari yang terakhir dan dapat melaksanakan ibadah2 sunat di sepanjang bulan mulia ini tanpa sebarang halangan. 

Buka siang tadi ala kadar sahaja... hanya dengan kurma, kuih popiah ikan, agar2 dan air bandung soda 
( buat sendirik )..... Pastu makan malam pon simple jek... ikan siakap sweet sour dgn kailan goreng... 

hidangan sahur n buka same jek...


Sebenarnye pagi tadi g paso beli ikan siakap tu x de yang kecit... ekor jek da penuh pinggan. makan bedua jek... x terabis kalo makan sekor.. so masa buka makan belah kepala, pastu ekor makan sahur... ehehehe... x pe la kot kan...  yang penting perut dapat di alas.... Popiah ikan tu kawan aku yang ajar... babang memang suke sangat.... kalau fikir2 da mcm sata da popiah tu... sebab mmg isi ikan semata2 dlm tu...

tu isi ikan kembung





*

*

*

*

*




Ok yang ni cite kelako sikit (suke ati la nk ketawa ke x...) ................ siang tadi babang ade test. masa kat dewan tu kene la letak IC kat meja. sekali.... (babang cite)..... dia letak la IC kat meja tu.. pastu kuokan stationery dia letak kat meja tu... pastu da ready nak amik test... tiba2..... dia tepanjat tengok nape IC tu pakai tudung????????? ekekeke... sekali salah IC da.... IC aku la tu... cepat2 dia tuko letak seaman card... seb baik ade yang lain.. kalo x camane nak amik test.... aku plk upenya pegang IC dia... seb baik la x kene tahan polis.... hehehe....


*

*

*

*

*


* Babang..... tata cayang babang cangat2..... hari2 babang buat tata ketawa.... pastu babang x penah lupe ucap terima kasih tiap kali lepas makan.... tata terharu sangat2....



Ok kita jumpe next entry yek.... babang da sleep lepas subuh tadi... esok x sekoloh... bg dia rehat puas2... aku........????? kene fikir arini nak masak ape..... macam biase la.... hehehehehe...... Wassalam.

Ramadhan 3

(entry lambat)

Assalamualaikum. Ramadhan 3 ku berlalu sedikit sedih sebab... ***.... seharian kesakitan menyerang. rase nak pijak lantai pon x jejak. kesian babang terpaksa berbuka juadah bazar. 


hasil tangkapan kat bazar utusan


Menunye... ayam pusing separuh RM13.... roti nan bersama kari daging, kuih donut n popia sayur.. oh lupe plk bersama 3 bungkus air soya.... fresh sangat2 soya tu tau... tapi kurma memang wajib la kan hari2....
 x tau la nk kate ape tapi ayam pusing tu (kat jb panggil ayam golek) pada aku la kan agak mahal la.. sebab kat jb separuh macam tu harganya dalam RM9 sahaja.... mungkin bulan pose ni semua barang naik harga kot. ekekeke.... x pe lah... 

Sahur aku masak simple jek tuk babang... sotong masak kicap ngan sayur kobis goreng + telur.. ( x de gambo) memang rase berdosa sangat2 sebab x dapat masak yang terbaik tuk babang.. Alhamdulillah dia sangat memahami.. cuma risau la takut dia x de tenaga nak belajar. ehehe.. harap2 hari yg akan datang x jadi lagi macam ni... daaaaaa............

Wednesday, August 3, 2011

Ilmu untuk di manfaatkan bersama

Assalamualaikum. nak share ngan kawan2... petikan dari status Ustaz Zahazan Mohamed pagi ni :

salah satu tanda keagungan Allah
 
 4 jenis zikir yang tidak patut ditinggalkan oleh setiap Muslim sepanjang Ramadhan.
  • Pertama - mengucap Istighfar ( memohon ampun )
  • Kedua - memperbanyakkan ucapan Syahadah
  • Ketiga - berdoa meminta syurga
  • Keempat -  memohon keredhaan Allah.
 Riwayat al-Baihaqi

Rutin seorang MAK...

Assalamualaikum. Alhamdulillah sudah masuk hari ke 3 Ramadhan. Setakat ni semuanya berjalan lancar dan dipermudahkan Allah. hari ke 2 puasa berbuka dengan mi goreng home made peberet babang. da namanya puasa kan... tawakkal je lah ngan masin tawarnye... hehehe... babang beli air tebu ngan kuih pelik arini... lupe nak amik gambo.. ekeke... 

mi seciput
hehehe... da comot momot... yg ni balance mase supper lps terawih.. konon2 moreh macam kat masjid tu... ekekeke... 

Bile cite pasal sahur.... kawan2 senang x nak bangun sahur??? aku??? bangun tu memang bangun cuma kadang2 tu sipi2 jek.... haaaa yang part ni memang jadi rutin mak dr kitorang budak2 sampai la sekarang ni da jadi mak n bapak budak... ehehehe.... dulu kecik2 mak kejut kitorang... ermmm mmg payah la nak bgn, pastu bole pulak sambung tido dlm bilik air. makan sambil pejam mata, tu pon mak yang suap... bile study kat luar mak akan tepon kejut sahur.. lepas 20 minit camtu dia akan tepon balik tny da siap mkn ke belom... pastu sekarang da kawin pon still lagi kejut sahur... sebab mak kata kitorang ni memang spesis liat sikit... ehehehe...  ape pon... mak memang berjasa, kalau idok ade la yg melepek jek sbb x bgn sahur... ekekeke.. lagipon sahur kan sunat, at least dgn seteguk air.

Ok sahur pagi tadi x lewat sangat.... bgn kul 4 lebih. nasi da masak dr mlm lagi. so senang jek panaskan lauk perut babang... sebenarnye lauk tu tuk mkn malam, tapi babang kekenyangan makan mi goreng. so buat sahur je la lauk tu...


masak lemak cili api perot embok


Pastu untuk menambah kesegaran buat sup sayur + bola2.... ngan ikan kembong goreng. Sahur ni bukan bole nak telan lauk berat2... ye x??? ke ade yang sahur makan nasik minyak? 

sup sayur segerrrrrrr





 Arini lom plan lagi nak masak ape.. tengok je la ape yang ade kat paso tu nanti... hehehe... Semoga Allah terus melimpahkan rahmat dan rezeki kepada kita semua. Amin. Ok la.... selamat berpuasa ye.... Wassalam.

Tuesday, August 2, 2011

Ramadhan pertama

Assalamualaikum. selesai sudah hari pertama ramadhan tahun ni. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar, cuma mase bangun sahur pagi tadi agak lambat... he3... kul 5. nasib baik da siap masak nasi awal2 sebelum titon... sempat la masak udang blackpaper... sbb itu je masakan paling cepat n senang. babang kate tu memang lauk wajib bila sahur... teringat zaman keje kat dulu... huhuhu... kelam kabut bgn sahur masak, makan pastu sementara tunggu subuh siapkan tempahan kuih.. Alhamdulillah walaupon penat bbaloi2... ekeke...

ok.. cite puasa tadi.... ape yek kawan2 masak @ beli tuk berbuka? berbalik pada entry semalam babang nak mkn kuih... jadi sempat la tadi buat kuih keria... ekeke....

keria penyek....


haaaaa.... burukkan rupe dia. tapi apepon memang lembut n cedap walaupon bentuk dia senget benget.... he3...
Pastu mase balik dr skoloh babang singgah beli murtabak daging n air soya panas. So itu je menu berbuka harini... disamping buah tamar. Makan malam hanya berlaukkan ayam masak merah dan sayur kobis masak lemak. Alhamdulillah syukur...

Tadi lepas berbuka tiba2 hati ni sayu sangat2... bersyukur sangat2 dapat bersahur, berpuasa n berbuka ngan babang tahun ni. Tapi tu la... sedih tu tetap ada sbb bole dikatakan tiap2 kali sambut puasa mesti kat umah mak. tapi kali ni tuntutan sebagai seorang isteri lebih memerlukan pengorbanan. Cuma ingt pesanan mak.." 'jaga makan minum In, biar dia selesa belajar'.... jangan ingt nak raya sangat... " uwaaaaaa......... ingtkan aku ni kuat la sangat... tapi aku ni memang sensitip pon.... huhuhu.... seb baik ayish ade buka sama2 atok n nenek mkn ayam golek... 



Ok la ye.. nasi pon da siap masak... kang bgn tinggal masak lauk jek... mintak2 mak kejut awal sikit harini.... pagi semalam mak kejut jugak tapi lambat sikit... he3...

Selamat bersahur semua. semoga puasa kita diberkati Allah. Wassalam.

Sunday, July 31, 2011

Ramadhan datang lagi...

Assalamualaikum. Alhamdulillah sekali lagi kita semua diberi kesempatan oleh Allah S.W.T. untuk merasai nikmat ramadhan pada tahun ini. semoga ibadah puasa dan amalan2 kita dipermudahkan dan diterima Allah hendaknya. 

Berpuasa di perantauan..... ekekeke... cam la jauh sangat tengganu ngan johor tu ek.... tapi jauh jugak la... hukhukhuk... tapi x pe la kan, ini sebahagian dari ujian Allah untuk diri ini sebagai hambaNya. yang penting tahun ni dapat puasa n buka sama2 ngan babang. bermula pagi nanti sahur pertama... emmmm nak masak ape yek? yang pasti yg ringkas2 dan menyegarkan... esok buka pon pasti yang sedang2 saja. cumanya babang request nak makan kuih n ringan2 saja sebelom solat maghrib... da betol la tu kan... kang kalo terus makan asam podeh tekezut lak peyot tu.... ekekeke....

KUIH????? sejak duk sini yang baru masuk sebulan ni aku da pandai buat cek mek molek.... eeemmmm 'pandai' ke???? hahaha.... bole la.... yang penting babang suke.... 

cek mek yg x berape molek


abis tu besok nak buat kuih ape ek? sunat kan makan yang manis2.... mmmm ape ye yang manis? onde onde??? orang sini panggil ondai ondai... kat jb kuih buah melaka.... same je kaedahnye.... kaler pon same ijo.... ok la akn dipikirkan nanti...

harap2 babang kuat la puasa2 ni.. ye la mesti macam2 dugaan nak belajar nanti... terutamanya ngantuk. Ya Allah permudahkanlah suamiku untuk belajar.

ok la kawan2... selamat bersahur ye. semoga kita sama2 melawan nafsu di bulan Ramadhan yang mulia ini nak2 bila g bazar nnt yek... ehehehe....  Saya ingin memohon ampun maaf seandai ade terkasar bahasa ketika di depan mata mahupun di alam maya ini. semoga kita sama2 mendapat keberkatan Allah. Wassalam.




Tuesday, July 5, 2011

sentap kejap......

Assalamualaikum. pagi tadi mase bekpes kt warung tetibe jek hati ni tesentap sebab nampak ade sorang mok cik ni pakai baju same macam mak. seb baik bole control lagi... x de la bederai air mate kat situ... hukhukhuk.... tapi walau rindu camane pon aku kene kuat. ala x jauh mane pon johor tu.... kang raye bole jumpe. yang penting sekarang kene bg semangat kat babang. x le la bg dia nampak kesedihan aku... ye x... ape pon aku memang rindu sangat2 kat mak abah, topip, ayish... x pe la... raye nnt kite jumpe yek.... QQ, ibu jauh x dpt ziarah QQ, nanti atuk ngan nenek dtg yek.... 

Pagi ni bekpes minum milo jek... pastu abiskan nasik babang... cam biase la... pastu apau nasik dagang.... ekeke... mane la x dhemok ek.... arini tatau nak buat ape... nak bc novel mcm lom ade mood. tunggu mood mari baru bace.. kalo x ssh nk feel nnt... huhuhu...

Lambatnye nk tunggu ari jumaat, nak g beli barang dapo... pastu start la memasak..... menu pertama nnt nak buat asam pedas... (berangan jek)... ekekeke..... x pe g beli brg dulu baru bole jd realiti yek... nak tinjau2 pasar payang la nanti.... hehehe.... k la... till next entry... daaaa......

malam yg sunyi.......

Assalamualaikum. malam2 mcm ni macam2 bunyik bole dengo kat sini. sejuk lak tu... ye la kan da duk dekat tepi laut. Sambil2 temankan babang study aku pon study jugak.. (mentelaah muka buku).... he3... kene support jugak walaupon x paham.. ekekeke... cian tgk babang... Ya Allah permudahkanlah urusan suamiku n kawan2 dia yang lain.... Izinkan mereka lulus Ya Allah. ok sikit jek cite malam ni... esok pagi sambung... kang x bgn pulok nak g skul... ehehe.... nite..... 

Monday, July 4, 2011

SKUDAI - KUALA TERENGGANU

Assalamualaikum. baru berkesempatan nak berentry.... ekeke... start arini ( sepatutnye 1 Julai 2011) entry akan berkisarkan cerita sepanjang kat bumi terengganu ni... 

Arakian tersebutlah kisah..... 1 Julai 2011 kul 8 pagi bertolak dari skudai ( umah le...)... menuju ke Kuala Terengganu. (Skudai - Kota Tinggi - Mersing - Rompin - Kuantan - Kemaman - K.Tengganu - sampai umah sewa kat wakaf tengah ).. 12 jam bawak kete.... ekekeke... cakit montot dok lelame.... bnyk kali la jugak benti... tegakkan badan. Alhamdulillah tenang je sepanjang perjalanan ke sini. dan x seperti selalu, kali ni kitorang x sesat jalan.. ekeke....

Semoga Allah permudahkan segala urusan kami kat sini... awal2 lagi (sebelum babang sign off) aku da booking umah. Tawakkal jek la walaupon x tau bile babang nk sign off. Sampai sini da mlm... so kemas ape yang patut jek... esoknye (sabtu) pagi2 babang da cuci toilet... ekeke... maceh yek.... da siap2 punggah barang, kitorang keluar cari makan n beli brg2 keperluan yang lain.... destinasinye sudah pasti la MYDIN n GIANT... dengan penat yg x ilang lagi sambung plk bejalan.... pehhh mmg kejang la kaki.... malam2 nak tido kene sapu ngan losyen pati halia.. ekeke....

Pagi2 nak g sekolah berebut ngan lembu kambing main kejo2 kat jalan.... sabo jek la... tapi seronok tgk kehidupan kampung kat sini... tenang jek ngan angin sepoi2.... 

eeerrrrrrmmmmmmm bile la nak start masak ni... ari2 makan kedai payah nk ***..... ekeke.... x cukup serat... ok la... nak basuh kain. pastu relak2 bace novel.... petang amik budak sekolah... till next entry... daaaaaaaaaaaaaa.... Assalamualaikum.

Thursday, June 9, 2011

HOME MADE CHOCOLATE

Alhamdulillah, akhirnye arini berjaya jugak aku buat coklat kat umah... ekeke... sungguh seronok rasenye... ekceli tatau nak buat ape tok bwk g umah mak cik esok.. tetibe terfikir plk nak buat cekelet ni.. bole bg kat budak2.. tapi simple jek.. x reti lagi nak mendeko2 bagai... cukup la untuk santapan budak2 esok.. harap2 dorang suke... arrrgggghhhhhhhh takotnye nk tunggu komen budak2 tu.. sbb selalunye budak2 x reti menipu kan??? x pe la, lagipon tanpa komen kite x kan tau mane kelemahan kite kan? da hepi2 buat cekelet tu lupe plk nak snap gambo setiap step.. yang ade gambo ni je ha... cekelet yang da siap... sowiiiii.... len kali bole buat lagi... nnt mesti amik gambo setiap step tu.. ekeke...

tatabear choco.. ekeke...

tapi macam x berape meriah ek... pasni nak beli kaler kuning, pepel, oren, merah.. ape lagi ek... ooo cecube tgk gambo belon ni... kene carik semua kaler mcm belon ni.. baru meriah ek... ekekeke...

meriahhhhhnnyyyeeeeeeeee......

Ekceli buat coklat ni x de la susah sgt, x de la senang sangat... yang sedang2 aje.. mungkin memerlukan kesabaran sedikit.. ekeke... kalau nak cuba ni resepi ngan cara2 dia yek...

Bahan2 nye :

Compound choc brand Beryl's (dijamin Halal), carik la dark choc ngan white choc. 
Pewarna n perisa yang dibenarkan.. he3..
Hazelnut / badam / kismis / soft jelly / filling ape2 (beli jek kat kedai brg kek tu)

Cara2 nye :

Cairkan cekelet (double boil).. pastu yang cekelet putih tu bole la ltk kaler n rase yang disukai..
Paipkan sikit cekelet dlm choc mould, hentak2 sikit supaya x de ruang angin kat mould tu..
sejukkan kejap dlm esbok.. pastu letak filling / kekacang tu... pastu paipkan lagi cekelet sampai menutupi 
inti tadi tu.. pastu sejukkan lagi sampai cekelet tu btl2 keras... 
Dan akhirnya terhasil la cekelet yang kite buat kat umah... ekeke..


Wednesday, June 8, 2011

give ur tummy a short break!

Assalamualaikum. rasenye da lame x de cite masak2 ek... ekceli sesi berdiet yang terbengkalai da start dkt sebulan la jugak. dan sekarang ni usaha harus digiatkan lagi untuk mencapai target dalam mase kurang dr 2 bulan ni.. ekeke... so no more pondok2.. kalau masak pon sbb da x thn sangat la tuh.. huhuhu... 

Target lagi 3 kg jek.. tapi bole ke dlm mase singkat nih??? huhuhu.... I CAN DO  IT! yeah!!!! nak x nak mmg kene bolehkan jugak.. sambil2 berdiet tu boleh la biasa2 kan diri dgn berpuasa sunat. bulan Ramadhan x lame dah lagi.. nnt x de la tekejut perut tu... he3... 

Untuk menghilangkan keboringan dan kemengongan (sbb rindu rinduan).. isi la mase lapang dgn ektibiti lain... babang suggest buat sinopsis citer2 korea n jepon yang da tgk tu... ok jugak kan... tapi tatau bile nak start.. dan citer yang mane nak strt dulu... he3... so nnt jgn la pelik eh tetibe entry lari tajuk.... ekeke... okessss... tunggu entry seterusnyeeeee......... kita laksanakan yang wajib dulu. Solat Subuh yok! 

Wassalam.

Thursday, June 2, 2011

Selamat Menyambut Bulan Rejab

Assalamualaikum. hari ni da masuk 1 Rejab. lepas ni Sya'ban, pastu Ramadhan. semoga kita semua diberi kesihatan yang baik untuk memperbanyakkan ibadah. Ya Allah ruginye x dapat nak puasa sunat esok. pada kawan2 lain yang dapat berpuasa tu, Alhamdulillah.. Tahniah. semoga diberi keberkatan oleh Allah. kat bawah ni ade sedikit sisipan utk kawan2... moga kita semua dapat memanfaatnya bersama2, Insya Allah.


KELEBIHAN BULAN REJAB 

Sabda Nabi s.a.w.: Hendaklah kamu memuliakan bulan Rejab,nescaya Allah muliakan kamu dengan seribu kemuliaan di hari kiamat.

Sabda Nabi s.a.w.: 
Bulan Rejab Bulan Allah, Bulan Sya'aban bulanku & bulan Ramadhan bulan umatku. 

Kemuliaan Rejab dengan malam ISRAK MIKRAJnya, Sya'aban dengan malam NISFUnya Ramadhan dengan LAILATUL-QADARnya. 

Malam awal Rejab mustajab do'anya.(Dalam Kitab Raudhoh Iman Nawawi) 

* Puasa sehari pada bulan Rejab mendapat syurga tertinggi (Firdaus). 

* Puasa dua hari dilipatgandakan pahalanya. 

* Puasa tiga hari pada bulan Rejab dijadikan parit yang panjang, yang menghalangkan dia keneraka (panjangnya setahun perjalanan). 

* Puasa empat hari pada bulan Rejab diafiatkan daripada bala dan daripada penyakit yang besar-besar dan daripada fitnah Dajal di hari kiamat. 

* Puasa lima hari pada bulan Rejab, aman daripada azab kubur. 

* Puasa enam hari pada bulan Rejab, keluar kubur bercahaya muka. 

* Puasa tujuh hari pada bulan Rejab, ditutup daripada tujuh pintu neraka. 

* Puasa lapan hari pada bulan Rejab, dibuka baginya lapan pintu syurga. 

* Puasa sembilan hari pada bulan Rejab keluar dari kuburnya lalu, MENGUCAP DUA KALIMAH SHAHADAH tidak ditolak dia masuk syurga. 

* Puasa 10 hari pada bulan Rejab Allah jadikan baginya hamparan perhentian di Titi Sirotolmustaqim pada tiap-tiap satu batu di hari kiamat. 

* Puasa 16 belas hari pada bulan Rejab akan dapat melihat wajah Allah di dalam syurga dan orang yang pertama menziarahi Allah di dalam syurga. 

* Puasa 19 belas hari pada bulan Rejab, dibina baginya sebuah mahligai di hadapan mahligai Nabi Allah Ibrahim a.s dan Nabi Allah Adam a.s. 

* Puasa 20 hari pada bulan Rejab, diampunkan segala dosanya yang telah lalu. Maka mulailah beramal barang yang tinggi daripada umurnya (pembaharuan umur).

Berkata Saidina Ali: 

* Puasa Rejab 13 hari seperti puasa tiga ribu tahun. 
* Puasa Rejab 14 hari seperti puasa sepuluh ribu tahun. 
* Puasa Rejab 15 hari seperti puasa seratus ribu tahun. 

Kelebihan bulan Rejab dari segala bulan seperti kelebihan Qur'an atas segala Qalam. 

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti puasa empat puluh tahun dan diberi minum air dari Syurga. 

Puasa 10 hari pada bulan Rejab dijadikan dua sayap, terbang seperti kilat di atas Titi Sirotalmustaqim di hari kiamat. 

Puasa sehari pada bulan Rejab seperti mengerjakan ibadat seumurnya. 

Puasa pada awal Rejab, pertengahannya dan akhirnya seperti puasa sebulan pahalanya. 

Bulan Rejab Syahrullah (Bulan Allah), diampunkan dosa orang-orang yang meminta ampun dan bertaubat kepada Allah. Puasa Bulan Rejab wajib baginya: 

* Diampunkan dosanya yang lalu. 
* Dipeliharakan Allah umurnya yang tinggal. 
* Terlepas dari dahaga di hari kiamat. 

Orang yang lemah dari berpuasa pada bulan Rejab hendaklah bersedekah tiap-tiap hari sekurang-kurangnya sebiji roti. Sasiapa bersedekah pada 
bulan Rejab seperti sedekah seribu dinar, dituliskan kepadanya tiap sehelai bulu ruma jasadnya seribu kebajikan, diangkat seribu darjat, dihapus seribu 
kejahatan. 

Tiap sehari puasanya pada bulan Rejab dan sedekahnya pada bulan Rejab seperti ibadat seribu Haji dan Umrah. Dibina mahligai seribu bilik dan seribu bidadari, lebih cantik daripada atahari seribu kali. 

Bulan Rejab bulan Allah. Bersedekah pada bulan Rejab dijauhkan Allah daripada api neraka kerana kemuliaan bulan Rejab, Bulan Allah. Allah jadikan di belakang bukit Jabal Qar bumi, yang putih yang penuh dengan 
Malaikat dengan panji-panji berhimpun pada tiap malam Rejab meminta ampun oleh mereka kepada Umat Muhammad.

Allah menjawap: Telah aku ampunkan mereka! Barangsiapa meminta ampun (bersitighfar) kepada Allah pagi dan petang 70 kali atau 100 kali, pada bulan 
Rejab di haramkan tubuhnya daripada api neraka. 

Sesiapa berpuasa sebulan pada bulan Rejab, Allah berseru kepadanya: 
"Telah wajib hakmu atasKu, maka mintalah olehmu kepadaKu. Demi ketinggian Ku dankebesaranKu, tidak Aku tolakkan hajatmu. Engkau adalah jiranKu dibawah `arasyKu, engkau kekasihKu daripada segala makhlukKu, 
engkau terlebih mulia atasKu. Sukakanlah kamu, tiada dinding antaraKu dan antarakau".(dari kitabRaudatul Ifkar) 

Puasa pada 27 bulan Rejab seperti berpuasa enam puluh bulan pahalanya. Jika disertai dengan sedekah seperti puasa seribu tahun, kerana kebesaran hari ISRAK-MIKRAJ. 

Siapa melapangkan kekeruhan, kesusahan, kesempitan orang mukmin pada bulan Rejab dikurniakan Allah kepadanya Mahligai yang besar di dalam syurga Firdaus. 

Siapa berpuasa tiga hari pada bulan Rejab dan beribadat pada malamnya(berjaga), seperti dia berpuasa tiga ribu tahun. 

Diampunkan baginya 70 dosa-dosa besar tiap-tiap hari, ditunaikan 70 hajat ketika keluar nyawanya daripada jasadnya, 70 hajatnya di dalam kuburnya, 70 hajat ketika terbang suhuf (ketika Qur'an dinaik ketika berlalu di Titi Sirotalmustaqim. 

Rejab ertinya ta'zim (kebesaran, keagungan, kemuliaan). (Rahmat, pemurah, kebajikan). Kerana kebesaran, keagungan dan kemuliaan bulan Rejab itu 
maka Allah limpahkan rahmatNya, kemurahanNya dan terhadap hamba-hambaNya yang beriman dan beramal solih pada bulan Rejab, dengan berpuasa pada siangnya dan beribadat pada malamnya. 

Demikianlah peri keistimewaannya keagungan bulan Rejab itu yang dinamakan dengan BULAN ALLAH. 

REJAB bulan menabur benih. 
SYA'ABAN bulan menyiram tanaman. 
RAMADHAN bulan menuai. 

REJAB menyucikan badannya. 
SYA'ABAN menyucikan hatinya. 
RAMADHAN menyucikan rohnya. 

REJAB bulan taubat. 
SYA'ABAN bulan muhibbah. 
RAMADHAN dilimpahi pahala amalan. 

Wednesday, June 1, 2011

Bawal suwitttttt....

2nd batch 4 on 31st May (1st btch td siang)

Bahan2 nye :


  • Ikan bawal hitam
  • semangkuk campuran carrot, tomato, timun yang dipotong dadu..(kalau suke bole letak nenas)
  • dua sudu besar sos cili, sos tomato, sos tiram
  • 3 biji bawang merah n 2 biji bwg puti ditumbuk
  • 5 biji cili padi dipotong kecit2..
Cara2 nye :
  1. Goreng ikan dengan kunyit pastu ketepikan. 
  2. Tumis bawang. pastu masukkan campuran carrot, tomato timun.
  3. Tambahkan air. Pastu masukkan sos dan cili api.
  4. Tutup kuali supaya bahan cepat empuk...
  5. da siap tuang kat ikan. 
Jangan letak garam yek.... sbb sos tiram da cukup masin....

Sunday, May 22, 2011

Serunding Ireng

Semalam sambil buat sebekot, rebus daging tuk buat serunding. Teringin nak buat sendiri. Kalau beli mahalnyeeeee.... resepi dapat lepas godeh2 kat tenet.. pastu tokok tambah.. ekeke...
Alhamdulillah setelah hampir 8 jam (sebab tetido).. siap jugak akhirnya (dekat pukul 5 pagi)...
Rasa dia mungkin x sama macam yang jual tu.. tapi puas hati dapat buat sendiri... Ya Allah patut la jual tu mahal... memang menguji kesabaran betul nak membuatnya... especeli bab nak menyiat daging tu.. fuhhhhh.......... dan ini la hasilnya....


rebus daging

siat daging (eee kasonyeee)

satukan semua bahan

biar sampai garing

masukkan daging (gaul sebati)

tunggu sampai kering (api kecit jek)

yeay... da siap...
Bahan2 nye :

1 kg daging batang pinang
santan pekat (dari 2 biji kelapa)
gula melaka
rempah tumis
1 mangkuk cili kering (blender)

Bahan kisar :

2 biji bawang besar
10 ulas bawang putih
3 sudu besar jintan manis (jintan kasar)
1 sudu besar jintan putih (jintan halus)
3 sudu besar ketumbar
6 batang serai
3 inci halia
lada hitam

Cara2 nye :

Rebus daging sampai empuk lepas tu siat halus..(tapi saya buat kasor.. ekeke). Tumis rempah tumis dan bawang. Masukkan cili kering dan semua bahan kisar serta santan. Masak sampai garing. Masukkan gula melaka. Lepas tu masukkan daging, perasakan dgn garam n gula putih.
Masak dengan api perlahan sampai betul2 kering. Pagi tadi start tumis kul 2 lebih sampai dekat kul 5 pagi... ekeke... selamat mencuba...


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget