diriku..

My photo
isteri kepada seorang pelaut, Mohd Sabirin Mohd Noor... ibu kepada Allahyarham Muhammad Safiy Naqiuddin Mohd Sabirin... tapi QQ dah aman di syurga... Allah lebih sayangkn dia.. m'jadi pengurus rumahtngga sepenuh masa... tempat peberet kat umah, dapur comel....

Friday, December 31, 2010

31 Disember 2010

Assalamualaikum. selamat pagi semua.. hari ni hari terakhir untuk 2010. dalam masa kurang dari 24 jam Insya Allah kita semua akan melangkah ke tahun 2011. semoga kita semua terus dirahmati Allah dan dilimpahi taufik dan hidayah serta dimurahkan rezeki dan sihat tubuh badan untuk terus beribadah kepada Allah S.W.T. semoga 2011 akan menjadi lebih baik dari 2010. jadikan apa yang terjadi sepanjang 2010 sebagai pengajaran dan landasan untuk kita meneruskan hidup. jangan berputus asa kalau matlamat 2010 tak dapat dicapai. teruskan usaha Insya Allah pasti kejayaan menjadi milik kita. Akhir sekali rita mohon ampun dan maaf seandai ade terkasar bahasa sepanjang coretan 2010. terima kasih kepada semua yang menyokong.. Wassalam.. 

Monday, December 27, 2010

TOMMY

5 Jun 2006 Tommy jadi hak milik aku. mase tu umur dia baru 6 bulan. kesian jugak da kene pisah ngan family yang lain. sejak lahir memang aku hidup dengan makhluk Allah yang bernama kucing. seingt aku ade 3 ekor kucing aku name TOMMY dan warna semua lebih kurang jek.. okay back to the post la ek... tommy ni kawan aku yang bagi... linda. kucing dia banyak sangat. hepi sngt mase dia kate nak bg kucing kat aku. otw nak ambik tommy, aku terus beli sangkar, mknn dan mainan2 tuk dia. okay pendekkan cite ye... tommy ni memang pandai sangt2. pandai urut lak tu.. cume dia pelik sikit, dia tak suke main ngan kucing.. dia suke main ngan ayam. tapi ayam2 takut ngan dia sebab dia beso sangat... sekarang tommy duk umah mak sebab kat umah sini x leh bela kucing... x pe la bole buat kawan mak dan abah.. rindu kat tommy....
 

rajin kan???

merajuk sbb kene marah lepas tumpahkan susu

perut da kenyang, tido la...

tolong saye
 
dushhh!!!!

teddy tommy

tatih..

sopan jek

penat sangat la ni..































SCRABBLE

sesekali kene asah otak ni.. nak2 time da x keje ni. bekarat n beku rasenye otakku... main scrabble.. best, cuma x bestnye main sorang2 tapi main tuk dua orang. he3... x de main tipu tau. harus la kan... x baik tipu2... walaupun untuk kemenangan diri sendiri....

kene asah lg nih...

hmmmm... bole la, walaupun banyak perkataan yg simple jek. Yang penting x de satu huruf pun yang tinggal tau...

Piala Suzuki AFF 2010


Malaysia : Indonesia ( 3:0 ). Alhamdulillah Malaysia menang pusingan pertama. semoga menang pusingan ke dua di Indonesia. Sama-sama kita berdoa untuk pasukan Malaysia yang telah berhempas pulas berlatih dan bermain untuk merebut kemenangan untuk negara Malaysia.

Saturday, December 25, 2010

Terubuk bakar

paling simple dan cepat disediakan. cuma leceh sikit nk makan. tapi rasanya wow! lemak bekerim... susah nak dapat ikan terubuk fresh kat jb. bila balik umah mak kat kota aritu ade plk jual kat pasar. ape lg... beli 2 ekor buat stock. hmmmmm.... memang sedap walaupon nak mkn ikan ni memerlukan kesabaran yang tinggi...

Ikan tu sapu ngan garam dan kunyit. letak minyak bijan sikit pastu bakar.
Kuah kicap tu, potongkan bawang besar, cili api pastu perahkan air limau sambal.
Senangkan... so, boleh la mkn dengan berhati2 ye...

Taman mini

kadang-kadang bila babang tak ada kat umah x tau nk buat apa. tapi cakap ngan pokok best jugak. tenang je hati. bangun pagi kelam kabut bagi pokok2 tu minum. bila sampai mase bg dorang makan (baja). ade orang x suka bau dia, especially tahi kambing. walaupun baunya agak kuat compare dengan baja2 lain tapi hasilnya cukup memberangsangkan. tapi kena beware, taman kita x bole kotor. jangan ada air bertakung. kang x pasal2 ternak nyamuk pulak. bukan takut kene saman tapi kesihatan orang lain pun kita kena ingat juga. plus... x de la orang marah kat kita nanti kan? tak banyak pun yang boleh ditanam. susah juga rumah x ada tanah ni. tanam je la dalam pasu... tapi sedih bila ade pokok yang jatuh sakit dan x boleh diselamatkan.... esok kena cari pasu untuk pokok ulam raja. benih yang semai isnin lepas da keluar tunas. seronok sangat. pokok pegaga pon nampak subur. lada minggu depan da bole petik. x sia2 berbudi pada tanah kan...

suamiku yang ringan tulang

belum kemas, br lepas makeover

baru semai benih

bnyk oksigen bole dpt kan???

orkid n ros yg merajuk

Udang lada hitam

cuba manfaatkan apa yang ada dalan fridge. ada sayur lebih buat tomyam haritu ngan udang sikit. so bole buat menu tambahan tuk makan malam. hasilnya...





Bahan bahannya :

1 mangkuk udang
1 biji bawang besar - dimayang
2 ulas bawang putih - dicincang
1 batang saderi - dihiris
1/2 batang lobak merah - dihiris
1 sudu makan serbuk lada hitam
1 sudu sos tiram
minyak untuk menumis
Sedikit air

Cara-caranya :

Tumis bawang besar dan bawang putih sampai naik bau. Kemudia masukkan udang. Gorengkan udang sekejap. masukkan batang saderi dan lobak merah. Masukkan sos tiram dan air. Akhir sekali masukkan lada hitam. Biar sekejap je pastu da boleh angkat dan hidangkan.

Thursday, December 23, 2010

Doa ketika bangun dari tidur



Maksudnya:

Segala puji bagi Allah yang menghidupkan kami selepas mematikan kami dan kepadaNya kami akan kembali.

sabar la wahai hati...........

Assalamualaikum. lama tak menaip... mungkin saat ni orang lain tengah dibuai mimpi indah. tapi aku??? dah macam tengah musim banjir (walaupun tak pernah melaluinya ).
Ya Allah berilah kekuatan kepada diriku untuk menempuhi dugaanmu Ya Allah. sesungguhnya aku adalah hambamu yang tersangat lemah. Ampunkan aku kerana menitiskan air mata diibumi Mu Ya Allah.

 

Doa ketika dukacita dan sedih



Maksudnya:



Ya Allah, sesungguhnya aku adalah hambaMu, anak kepada hambaMu, anak kepada hamba perempuanMu, ubun-ubunku di tanganMu, terlaksana ke atasku hukumanMu dan adil kehakimanMu terhadapku, aku memohon kepadaMu dengan setiap nama yang Engkau namakan dengannya diriMu, atau Engkau turunkan di dalam kitabMu, atau Engkau telah mengajarnya kepada seseorang daripada makhlukMu atau yang tersembunyi pada ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran penenang hatiku, cahaya di dadaku, penghapus kedukaanku dan penghilang kesusahanku.

Thursday, December 16, 2010

another 3....

tambah lg koleksi cite korea jepon aku... hohoho.... suke sangat2! tenkiu babang.... lebiu..

hohoho tonggang tebalik., kene usaha dr 0... bnyk yg da ilang. cedey....

akhirnye dapat gak.. asik sold out jek..

Wednesday, December 15, 2010

11 disember... kat kluang

lame x jumpe ayish tomel.. da pandai duduk iye... cian da susut sikit sbb demam. tp ttp maintain cute.







da x sabo nk jalan

jalan danga bay...

lame x de entry br... last week g jln2 kat danga bay dengan fmly in law. best jugak upenye danga bay tu... ade fun fair... da 3 thn x pegi. macam ade dlm tu. zoo pn ade tp x dpt masuk sbb tutup kul 10 mlm... we all sampai zoo dekat kul 12.. x pe nnt bile2 pegi lagi.. tapi sedih tgk rumah2 daerah kat situ da x mcm dulu lg... x byk pn snap photo, bnyk jalan2 je...

rumah limas
marina
fun fair

Wednesday, December 8, 2010

asam pedas pari

Alhamdulillah.. menu mkn mlm arini,... asam pedas pari, tumis pucuk paku n telur dadar...


Bahan2 nye:
2 keping ikan pari

Bahan kisar: 
1 mangkuk lada kering
3 biji bwg merah
3 ulas bwg putih
1 biji bwg besar
1 inci halia

1 mangkuk air asam jawa
1 sudu lada hitam
daun kesum
minyak untuk menumis

Cara2 nye :

1. Pastikan minyak betul2 panas. tumis bahan kisar sehingga terbit minyak.
2. Masukkan air asam jawa.. biar mendidih.
3. Masukkan daun kesum biarkan dih sikit pastu masukkan ikan n lada hitam.
4. Ok da siap...

Alhamdulillah...

semakin sihat.. walaupon kadang2 suhu badan kejap panas kejap sejuk. time2 macam ni mmg x le tido... asyik batuk jek. x le baring, kene tido duduk... he3... tadi perot da lapo sesangat x dapek den nk nolong... terbuat jugak jempot2 yg x berape beminyak sebab guna minyak SM... huhuhu... 
1 hari da berlalu di tahun baru... azam thn lepas??? azam thn ni Insya Allah... semoga Allah terus merahmati n mempermudahkan jalan untuk kite semua..
satu perasaan yang x dapat digambarkan.... lega sangat2! Alhamdulillah.. semoga ianya kekal n terus mekar... Ya Allah jauhilah hati kami dari perasaan hasad dengki dan jauhilah kami dari orang2 yang berhasad dengki.
kadang2 diam tu lebih baik dr bersuara.. betul x? tapi lame sangat diam pon x elok kot... sbb nnt orang ingt kite ni ...... . haip! x baik la... x pe... phrase "biar orang buat kite, jangan kite buat orang" tetap dihatiku... cuma ucapkan Alhamdulillah... perancangan Allah adalah yang terbaik untuk kite....  so.... selamat berhijrah..

jempot jempot...

huhuhu.... gile la, da dkt kul 4 pagi tapi still x tido lgi... perot da macam2 bunyik.. LAPO GILERRR... nak makan ape ek?????? uhhhhh........... akhirnye... inilah yang terhasil..


aik.... macam angus jek... x kisah le kan, yang penting perotku da stop bedendang...........

Saturday, December 4, 2010

Thursday, December 2, 2010

hohoho... ulser semakin mengganas...

dugaan... ulser semakin memenuhi rongga mulutku... sakitnye. cepat la sembuh...  demam da nak baik... cuma batuk x reda lg... tiap kali batuk mcm nk tanggal jantung rasenye.. Alhamdulillah babang da nk sembuh.. lepas ni kene la mam ubt sendiri...
ha!!!! yg ni ubt ulser.. sape nk cuba silakan ye...

laksa mak kite...

Tuesday, November 30, 2010

Sunday, November 28, 2010

putrajaya, MAHA, i-city...

rabu lepas g umah mertua kat serdang... sempat g jalan2 n buat lawatan sambil belajar. he3.... tiap2 malam ujan tapi kitorang redah jek... sampai babang demam., cian... ala bukan selalu dapat kuar ramai2 cam ni... so manfaatkan mase yang ade. hajat di hati memang nk stay lama tapi sabtu da balik jb sbb ade hal. x pe lain kali kite jalan2 lagi ek....



























Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget