diriku..

My photo
isteri kepada seorang pelaut, Mohd Sabirin Mohd Noor... ibu kepada Allahyarham Muhammad Safiy Naqiuddin Mohd Sabirin... tapi QQ dah aman di syurga... Allah lebih sayangkn dia.. m'jadi pengurus rumahtngga sepenuh masa... tempat peberet kat umah, dapur comel....

Saturday, August 27, 2011

Jejak Rumah Manis

Assalamualaikum. Alhamdulillah selesai sahur untuk hari ke 27 Ramadhan. Alhamdulillah syukur Ya Allah kerana mempermudahkan perjalan kami dari kuala terengganu ke johor bahru.... (smlm drive 10 jam jekkkkk... sebelum2 ni 12 jammmm sebb asyik benti makan.. ekeke)

Semalam (26/8/2011) tepat kul 7 pagi kami bertolak dari umah sewa kat kuala terengganu menuju ke rumah comel yang amat manis ini.. Alhamdulillah cuaca redup sepanjang perjalanan ke JB. perjalanan lancar sangat2 walaupon terdapat sedikit lori2 dan treller2 panjang kat jalan.. (gaknye nk abiskan trip sbl cuti raye).... x pe la kita sama2 bayar roadtax kan... ape yang kita boleh buat ialah sama2 berhemah di jalan raya. syukur x de perkara yang tidak diingini berlaku sepanjang jalan. ade jugak yang bawak kete macam kene kejo dinasour.... ekekeke....

X tau la nape semalam drive x berapa balance badan ni... rase cramp mencengkam2 kat pewot. x de la sakit pewot pon... tapi gagah jugak drive bile tengok babang da ngantuk... ehehehe... seb baik pagi2 tu mata dia segar... bole amik shift pagi.... huahahaha.... Alhamdulillah berjaya juga kitorang sampai umah dengan selamatnya. mungkin berkat berpuasa dan berkat Ramadhan kan. dan juga berkat mereka2 yang mendoakan perjalanan kami. dalam perjalanan di bumi johor hujan agak renyai.. tapi mase tu da nak sampai umah, so x la risau sangat.. cuma ade satu kawasan tu jek ujan agak lebat... kesian tengok adik2 yang menunggang motor tu melawan arus hujan yang tajam tu... tiba2 begenang jek air mata ni tengok dorang... rase kesian sangat2.. ye lah dulu abang ngan adik2 aku pon camtu jugak. terasa keperitan yang dorang lalui..... uwaaaaaaaaa........

 oklah..... tamo cite cedey lagi yekkkkk.... semalam sampai jek jb terus g bazar ramadhan perling.. wauu meriah yang amat....  mula2 kene tawaf dulu.... ekekeke.... 2 kali tawaf tau..... kali ke 3 baru beli... baik2 mase drive x rase lapo terus membuak2 perasaan nak makan tu.... macam2 nak dibeli... ehehehe.... ha yang bestnyeeeee ayam kukus tempayan tu kat sini RM16 aje ok.... kat ganu RM20 ke atas yek.... hohoho.... 

yang bestnye babang siap perli tuuuuuu.... dia kata ha da bole rase perasaan orang kapal yang baru sign off kan.... huhuhu... time tu jugak mate ni begenang... aku yang baru 2 bulan dok negeri orang da menggelabah.... cian dia kat kapal 6 bulan.... uwaaaaaaaaaaa......

antara rembatan kami.......


hahaha..... meriah kan... 


sup merak gearbox
haaaaaaaaaaaaa...... meriah kan... makan 2 orang jek tu.... untuk sahur sekali ok.... memang x larat la nak masak... ade murtabak TOMOK.... nasi lemak kukus ngan ayam berempah yang sangat sedappppp.... , sipot sodot... paru sambal.... sup merah gearbox dan yang penting AIR KATHIRA..... ekekekeke..... Alhamdulillah rezeki berbuka kat umah sendirik... 

ha sempat gak g beli lemang kat kijal.... ehehehe.... seb baik dorang da siap bako....

4 batang RM10 sahaja

lemang ni memang sangat sedap... lemak berkrimmmmmm..... sape lalu kijal, kemaman tu mesti cuba yek...... ok lah.... nanti2 kite sambung cite lagi ek... mau beradu sebentar... merehatkan kaki yang agak kejang ini.... till then.... Wassalam.


* Al-Fatihah untuk arwah anak ibu dan babah (Muhammad Safiy Naqiuddin bin Mohd Sabirin) selamat hari lahir yang ke 2. doa kami semoga QQ bahagia di alam sana. kami rindu QQ. mudah2 mudahan kita dapat bertemu di akhirat nanti, Insya Allah.

Monday, August 8, 2011

Ramadhan ke 7

Assalamualaikum. Alhamdulillah selesai sahur utk hari ke 8. harap2 dapat la bgn sahur sampai hari terakhir nanti. pagi2 minum kopi... ekekeke...

Semalam berbuka ringkas dgn kurma kuih cara berlauk, sagu gula melaka ngan air bandung cincau...






Lepas solat maghrib baru santap nasi. Alhamdulillah dapat jugak buatkan kari tetel permintaan babang. temenung jugak la kat dapo tu.... ekekeke... pelik tengok tetel tu... tawakkal jek buat. jadi pon.... ehehehe... babang makan sampai pejam mate...... huahahahaha.... pastu buat sambal sotong ngan sup cendawan + bola2.... 






NAMPAK x nasik yang belah kanan tu sikit jek kan..... aku dah GEMOK..... hukhukhuk... x bole makan bnyk2... mak siap soh terai baju raye yang dia tempahkan aritu sebab takut x muat... hahahahaha... 

Harini nak masak ape ek......................... pas tido nnt mesti dapat idea nk msk kan... tapi x le tido... kang ade yang x g skoloh... huhuhu..... macam nak buat kerabu la... nnt la g paso baru fikir nak msk ape.... ehehehe.... lame x buat ayam kicap.. asyik kene perli jek sbb aritu asyik keje masak ayam kicap jek... ayooooo kadang2 org lelaki ni x paham, pening sebenarnye fikir nak masak ape hari2... tu yang last2 makan ikan goreng jek la.... ekekeke.... 

Ok lah nak gosok baju. till next entry............ Wassalam.

Sunday, August 7, 2011

Resepi Soto Ayam



Bahan-bahannya :

SUP

Seekor ayam 
3 biji bawang kecit n 3 ulas bwg putih, 1 inci halia - tumbuk
2 kiub pati ayam
1 senduk rempah sup / soto
Kayu manis n bunga lawang
Lada putih
Garam
Daun sup
Air secukupnya

Ayam dicincang kecuali bahagian yang nak disiat. Rebus ayam sekejap. Buang airnya. 
Panaskan periuk n sedikit minyak. Tumis bahan tumbuk sampai naik bau. masukkan rempah sup @ soto. Tumis lagi. masukkan air sikit. Bila dah pecah minyak masukkan ayam yang dicincang. sebatikan dengan rempah. Pastu masukkan air secukupnya dan kiub ayam. Biar mendidih lama2... Masukkan lada putih dan garam. Biarkan mendidih dengan api kecit untuk mendapatkan kuah soto yang sedap (kononnye)... bila da siap masukkan daun sup.


BEGEDIL



8 biji kentang
segenggam ikan bilis
2 biji bawang kecil
2 ulas bawang putih
Daun sup - hiris halus
Telur

Semua bahan digoreng dan tumbuk. (kene tumbuk terus lepas goreng sbb kalau sejuk liat).. Pastu uli bahan tumbuk dan sebatikan. letak garam sikit. pastu letak daun sup yang dihiris halus. Gentelkan bentuk bulat dan leperkan. Celup dgn telur dan gorengkan.

SAMBAL KICAP



Tumbuk @ blenderkan segenggam cili api, 7 ulas bawang putih, 2 sudu gula dan kicap + air secukupnya.

SOON
Goreng soon dlm minyak panas secukupnya.

Bahan2 tambahan :
Ayam yang direbus tadi digoreng dgn kuyit + garam pastu siat2
Bawang goreng
Taugeh
Daun sup @ daun bawang


* HIDANGKAN bersama nasi impit, bihun ataupun mi kuning.


Ramadhan 6


Assalamualaikum. Alhamdulillah dah 6 hari umat Islam berpuasa. sebenarnye entry ni nk buat malam tadi tapi tetido... ehehehe.... Alhamdulillah hari ni masak soto ayam tuk babang... harap2 lega sikit la perut dia yang sakit tu bila makan sup2 camni. dr tengahari lagi da start buat keje kat dapo... panasnya Ya Allah... gaknye kalau tuko baju 10 kali pon basah jugak... dari tengahari tadi....ini lah hasilnye... huahaha... kecoh je lebey... masaknye x seberape ..


hidangan iftar harini




Soto simple jek... Alhamdulillah rezeki harini. da lama babang nak mkn, baru ni ade kesempatan nak buat. Tapi yg x bestnye air soya tu rase klorin... huahaha... kene lagi harini.... esok minum kopi jek la... ekeke...



soto ayam x cukup bahan
bedegil yg lom goreng


sambal kicap pedas gile


da goreng... celup telur




*

*

*

*

*



Pencuci mulut   ..................................................





Bubur cha cha.... abis pusing carik nangka x dek... kalau letak nangka lagi best.... yg ni cuma letak keledek ngan buah kabung jek... tapi tupon da best.... ekekeke....  

Pagi tadi sahur makan soto jugak.... x baik membazir... ehehehe.... pastu minum air kopi.... huahaha...
Ok nak siapkan baju budak skoloh..... till next entry... wassalam.



Saturday, August 6, 2011

Ramadhan 5

Assalamualaikum. asyik lambat je ek entrynye......

wokeh tade ape nak story pon..... cumaaaaaaaaaaaa.............




ni hidangan berbuka semalam. ade kurma, sagu gula melaka, kerabu sotong, kerabu mangga n sup tulang. pastu lepas terawih babang g ngeteh makan rojak buah.. balik ngeteh makan colek... x tau yang mane satu babang salah makan... cian ceri beri arini... pastu bole pulak kami x bangun sahur pagi tadi. makin lembik la dia.... sori....... tata x sedor...... huhuhu....

tobat dah x mo la beli lagi kat bazar... semalam tu tepaksa sebab awalnye memang plan nak masak.. lepas jumaat g maiden nak beli barang tapi semuanya da abis... tu yang beli barang penting jek pastu balik singgah bazar..... air soya yang aku beli pon x le minum sbb macam da belendir.... 

x pe la.. itu pengajaran utk kami kan. pasni kene hati2 la kalo nk beli makanan kat luar....

ok, arini da 70% siap masak..... tapi cite on next entry yek..... ni nak menyudahkan ape yang x sudah lagi.... ehehehehe..... wassalam....

Friday, August 5, 2011

Ramadhan 4

Assalamualaikum. Alhamdulillah selesai sahur untuk esok hari. dah masuk hari ke 5 kita puasa tahun ni kan... Alhamdulillah... semoga kita sama2 dapat berpuasa hingga hari yang terakhir dan dapat melaksanakan ibadah2 sunat di sepanjang bulan mulia ini tanpa sebarang halangan. 

Buka siang tadi ala kadar sahaja... hanya dengan kurma, kuih popiah ikan, agar2 dan air bandung soda 
( buat sendirik )..... Pastu makan malam pon simple jek... ikan siakap sweet sour dgn kailan goreng... 

hidangan sahur n buka same jek...


Sebenarnye pagi tadi g paso beli ikan siakap tu x de yang kecit... ekor jek da penuh pinggan. makan bedua jek... x terabis kalo makan sekor.. so masa buka makan belah kepala, pastu ekor makan sahur... ehehehe... x pe la kot kan...  yang penting perut dapat di alas.... Popiah ikan tu kawan aku yang ajar... babang memang suke sangat.... kalau fikir2 da mcm sata da popiah tu... sebab mmg isi ikan semata2 dlm tu...

tu isi ikan kembung





*

*

*

*

*




Ok yang ni cite kelako sikit (suke ati la nk ketawa ke x...) ................ siang tadi babang ade test. masa kat dewan tu kene la letak IC kat meja. sekali.... (babang cite)..... dia letak la IC kat meja tu.. pastu kuokan stationery dia letak kat meja tu... pastu da ready nak amik test... tiba2..... dia tepanjat tengok nape IC tu pakai tudung????????? ekekeke... sekali salah IC da.... IC aku la tu... cepat2 dia tuko letak seaman card... seb baik ade yang lain.. kalo x camane nak amik test.... aku plk upenya pegang IC dia... seb baik la x kene tahan polis.... hehehe....


*

*

*

*

*


* Babang..... tata cayang babang cangat2..... hari2 babang buat tata ketawa.... pastu babang x penah lupe ucap terima kasih tiap kali lepas makan.... tata terharu sangat2....



Ok kita jumpe next entry yek.... babang da sleep lepas subuh tadi... esok x sekoloh... bg dia rehat puas2... aku........????? kene fikir arini nak masak ape..... macam biase la.... hehehehehe...... Wassalam.

Ramadhan 3

(entry lambat)

Assalamualaikum. Ramadhan 3 ku berlalu sedikit sedih sebab... ***.... seharian kesakitan menyerang. rase nak pijak lantai pon x jejak. kesian babang terpaksa berbuka juadah bazar. 


hasil tangkapan kat bazar utusan


Menunye... ayam pusing separuh RM13.... roti nan bersama kari daging, kuih donut n popia sayur.. oh lupe plk bersama 3 bungkus air soya.... fresh sangat2 soya tu tau... tapi kurma memang wajib la kan hari2....
 x tau la nk kate ape tapi ayam pusing tu (kat jb panggil ayam golek) pada aku la kan agak mahal la.. sebab kat jb separuh macam tu harganya dalam RM9 sahaja.... mungkin bulan pose ni semua barang naik harga kot. ekekeke.... x pe lah... 

Sahur aku masak simple jek tuk babang... sotong masak kicap ngan sayur kobis goreng + telur.. ( x de gambo) memang rase berdosa sangat2 sebab x dapat masak yang terbaik tuk babang.. Alhamdulillah dia sangat memahami.. cuma risau la takut dia x de tenaga nak belajar. ehehe.. harap2 hari yg akan datang x jadi lagi macam ni... daaaaaa............

Wednesday, August 3, 2011

Ilmu untuk di manfaatkan bersama

Assalamualaikum. nak share ngan kawan2... petikan dari status Ustaz Zahazan Mohamed pagi ni :

salah satu tanda keagungan Allah
 
 4 jenis zikir yang tidak patut ditinggalkan oleh setiap Muslim sepanjang Ramadhan.
  • Pertama - mengucap Istighfar ( memohon ampun )
  • Kedua - memperbanyakkan ucapan Syahadah
  • Ketiga - berdoa meminta syurga
  • Keempat -  memohon keredhaan Allah.
 Riwayat al-Baihaqi

Rutin seorang MAK...

Assalamualaikum. Alhamdulillah sudah masuk hari ke 3 Ramadhan. Setakat ni semuanya berjalan lancar dan dipermudahkan Allah. hari ke 2 puasa berbuka dengan mi goreng home made peberet babang. da namanya puasa kan... tawakkal je lah ngan masin tawarnye... hehehe... babang beli air tebu ngan kuih pelik arini... lupe nak amik gambo.. ekeke... 

mi seciput
hehehe... da comot momot... yg ni balance mase supper lps terawih.. konon2 moreh macam kat masjid tu... ekekeke... 

Bile cite pasal sahur.... kawan2 senang x nak bangun sahur??? aku??? bangun tu memang bangun cuma kadang2 tu sipi2 jek.... haaaa yang part ni memang jadi rutin mak dr kitorang budak2 sampai la sekarang ni da jadi mak n bapak budak... ehehehe.... dulu kecik2 mak kejut kitorang... ermmm mmg payah la nak bgn, pastu bole pulak sambung tido dlm bilik air. makan sambil pejam mata, tu pon mak yang suap... bile study kat luar mak akan tepon kejut sahur.. lepas 20 minit camtu dia akan tepon balik tny da siap mkn ke belom... pastu sekarang da kawin pon still lagi kejut sahur... sebab mak kata kitorang ni memang spesis liat sikit... ehehehe...  ape pon... mak memang berjasa, kalau idok ade la yg melepek jek sbb x bgn sahur... ekekeke.. lagipon sahur kan sunat, at least dgn seteguk air.

Ok sahur pagi tadi x lewat sangat.... bgn kul 4 lebih. nasi da masak dr mlm lagi. so senang jek panaskan lauk perut babang... sebenarnye lauk tu tuk mkn malam, tapi babang kekenyangan makan mi goreng. so buat sahur je la lauk tu...


masak lemak cili api perot embok


Pastu untuk menambah kesegaran buat sup sayur + bola2.... ngan ikan kembong goreng. Sahur ni bukan bole nak telan lauk berat2... ye x??? ke ade yang sahur makan nasik minyak? 

sup sayur segerrrrrrr





 Arini lom plan lagi nak masak ape.. tengok je la ape yang ade kat paso tu nanti... hehehe... Semoga Allah terus melimpahkan rahmat dan rezeki kepada kita semua. Amin. Ok la.... selamat berpuasa ye.... Wassalam.

Tuesday, August 2, 2011

Ramadhan pertama

Assalamualaikum. selesai sudah hari pertama ramadhan tahun ni. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar, cuma mase bangun sahur pagi tadi agak lambat... he3... kul 5. nasib baik da siap masak nasi awal2 sebelum titon... sempat la masak udang blackpaper... sbb itu je masakan paling cepat n senang. babang kate tu memang lauk wajib bila sahur... teringat zaman keje kat dulu... huhuhu... kelam kabut bgn sahur masak, makan pastu sementara tunggu subuh siapkan tempahan kuih.. Alhamdulillah walaupon penat bbaloi2... ekeke...

ok.. cite puasa tadi.... ape yek kawan2 masak @ beli tuk berbuka? berbalik pada entry semalam babang nak mkn kuih... jadi sempat la tadi buat kuih keria... ekeke....

keria penyek....


haaaaa.... burukkan rupe dia. tapi apepon memang lembut n cedap walaupon bentuk dia senget benget.... he3...
Pastu mase balik dr skoloh babang singgah beli murtabak daging n air soya panas. So itu je menu berbuka harini... disamping buah tamar. Makan malam hanya berlaukkan ayam masak merah dan sayur kobis masak lemak. Alhamdulillah syukur...

Tadi lepas berbuka tiba2 hati ni sayu sangat2... bersyukur sangat2 dapat bersahur, berpuasa n berbuka ngan babang tahun ni. Tapi tu la... sedih tu tetap ada sbb bole dikatakan tiap2 kali sambut puasa mesti kat umah mak. tapi kali ni tuntutan sebagai seorang isteri lebih memerlukan pengorbanan. Cuma ingt pesanan mak.." 'jaga makan minum In, biar dia selesa belajar'.... jangan ingt nak raya sangat... " uwaaaaaa......... ingtkan aku ni kuat la sangat... tapi aku ni memang sensitip pon.... huhuhu.... seb baik ayish ade buka sama2 atok n nenek mkn ayam golek... 



Ok la ye.. nasi pon da siap masak... kang bgn tinggal masak lauk jek... mintak2 mak kejut awal sikit harini.... pagi semalam mak kejut jugak tapi lambat sikit... he3...

Selamat bersahur semua. semoga puasa kita diberkati Allah. Wassalam.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
There was an error in this gadget